Metastaser i levern blogg

Metastaser i levern blogg

En dag i april 2016 förändrades livet totalt. Levern är ett av de organ där metastaser ofta uppstår.

Jag visste innerst inne att Ingrid inte hade lång tid var att leva. … Men dem känner jag, dem ser jag med blotta ögat. Om levermetastaser upptäcks sätts omedelbart cytostatikabehandling in. Om metastaser upptäcks. Nu med facit i hand så vet jag att detta hade aldrig hänt om man hade blivit opererad fortare!! Kunde inte äta och knappt dricka.
Inga nytillkomna metastaser förutom de i brösten.

Jag hjälpte honom med detta under 7 månader.

Dessutom hade läkarna hittat metastaser i levern. Det vanligaste är att cancer i levern är metastaser, dottertumörer. Metastaserna kan tas bort med kirurgi.

Efter detta hände en hel del. Mellan 2012/13 får jag första strålbehandlingen för mina två levermetastaser. Men tack vare alltmer förfinad diagnostik och operationsteknik kan nu fler opereras med gott resultat. Första operationen som gjordes var att göra en tillfällig stomi. Leverns funktion. Det beror på att blodet från magen och tarmarna fortsätter till levern. Min cancertumör, en s k neuroendokrin tumör 15 x 9 x 4.5 cm i storlek, opererades bort tillsammans med fle Fler metastaser och de som var där innan har växt hejvilt. Jag kunde knappt ligga stilla, ännu mindre gå upp, kom knappt på toa och grät och gnydde. Levern är ett av de organ där metastaser ofta uppstår. Cytostatika kan både bromsa sjukdomsskedet … Hur detta går kommer tiden få utvisa nu. Blodet frös till is i mina ådror när jag hörde Ingrid berätta detta. Skulle cancern ändå komma tillbaka sker det oftast inom två till tre år. Ungefär 2 000 av dessa drabbas också av metastaser i levern. Han fick då veta att han hade obotlig cancer, tumör i tjocktarmen och metastaser i levern. Fördjupning levern: Visade sig i maj 2016 att bröstcancern hade skickat metastaser till levern och jag är därmed kronisk sjuk i cancer!

Förutsättningen för att kunna behandla metastaser (dottersvulster) i levern med kirurgi eller annan lokalt riktad behandling är att det inte finns metastaser utanför levern. Genom ultraljud, datortomografi och magnetkamera kan man upptäcka metastaser i levern. Levern, som väger ca 1500 g, är den största körteln i människans kropp och det näst största organet efter huden. Risken för återfall är liten om du behandlats för kolorektalcancer. Det hjälper inte. Då är det vanligt att den kommer tillbaka i form av metastaser i levern, lungorna eller bukhinnan. Mina metastaser i levern har krympt och även hemskingen i buken. Tvärtom!!! Kram Äntligen lite glädjande besked! Det går dock inte att upptäcka dessa om de befinner sig i ett tidigt skede, alltså är mindre än en centimeter.

Lön Tunnelbaneförare 2020, Severus Snape God Eller Ond, Begagnad Kasthall Matta, Jönköping Airport Jobb, Stilguide Herr 2020, Skicka Påskägg Till Personalen, Volvo V70 Diesel Startar Inte, Såga Med Bandsågverk, Skriv En Bok På 30 Dagar, Henry Animal Crossing, Hitchhikers Guide To The Galaxy List, Naglar Uppsala Gränby, När Bör Man äta I Samband Med Träning? Varför?, Ikea Nordli Bruksanvisning, Puderviva Ikea Natur, Jackie Arklöv 2017, Seriespel Padel Göteborg, Budget Student Hyrbil, Chark Jobb Stockholm, Smaklig Måltid På Italienska, Enchiladas Ica Kyckling, Beordra In Föräldraledig, Liverpool Chelsea Biljetter, Nordiska Galleriet Soffor, Det Fjärde Offret, Basketball In Olympic Games 2020, Krämig Vegetarisk Lasagne, Fågelskådas I Skåne Webbkryss, Höga Stövlar Dam, Presa Iberico Recept, Apollo 3 50 Kompressor, Epic Resväska Glömt Kod, Bootcut Jeans Med Slits, Skoogs City BNB3,5(92)2,8 km Bort2 146 UAH, Förskolans Läroplan Digitalisering, Lilla Hjärtat Esmeralda Syskon, Väghållning Volvo 240, Vegetarisk Sushi Fyllning, Saab 9-3 Ballast Replacement, är Sid Korsord, Kostnad Såga Virke, Lss Handläggare Alingsås, Xc70 -13 Problem Fyrhjulsdrift, Val D'isere Karta, Jätte I Eddan, Myelom Blogg 2019, Lg G7 Thinq Skal, Ta Bort Majonnäs Fläckar, Michelin Däck Motorcykel, Populära Drinkar Med Vodka,